6 Market for Goods and Conclusion
- British manufacturers tried to take over the Indian market, but Indian weavers, craftsmen, traders, and industrialists resisted.
*(ब्रिटिश निर्माताओं ने भारतीय बाजार पर कब्जा करने की कोशिश की, लेकिन भारतीय बुनकर, कारीगर, व्यापारी और उद्योगपति इसका विरोध कर रहे थे।)*
- Indian industrialists demanded protection from taxes on imported goods and expanded their own markets.
*(भारतीय उद्योगपतियों ने आयातित वस्तुओं पर कर से सुरक्षा की मांग की और अपने खुद के बाजार का विस्तार किया।)*
- To sell new products, people needed to be convinced to buy them.
*(नए उत्पाद बेचने के लिए लोगों को उन्हें खरीदने के लिए राजी करना पड़ता था।)*
- Advertisements were used to make products look attractive and necessary.
*(विज्ञापन का इस्तेमाल उत्पादों को आकर्षक और जरूरी दिखाने के लिए किया गया।)*
- Advertisements create new needs by influencing how people think.
*(विज्ञापन लोगों के सोचने के तरीके को प्रभावित करके नई जरूरतें पैदा करते हैं।)*
- From the start of the industrial age, advertisements helped expand markets and create consumer culture.
*(औद्योगिक युग की शुरुआत से ही, विज्ञापनों ने बाजारों का विस्तार करने और उपभोक्ता संस्कृति बनाने में मदद की।)*
- Manchester industrialists selling cloth in India put labels on the cloth bundles with 'MADE IN MANCHESTER' written on them.
*(मैनचेस्टर के उद्योगपतियों ने भारत में कपड़े बेचने के लिए कपड़े के बंडलों पर 'मेड इन मैनचेस्टर' लिखा हुआ लेबल लगाया।)*
- Labels had images like Indian gods and goddesses to make the products seem more familiar to Indian people.
*(लेबल पर भारतीय देवी-देवताओं की तस्वीरें थीं ताकि उत्पाद भारतीय लोगों को अधिक परिचित लगे।)*
- By the late 19th century, manufacturers used calendars to advertise, as they were used even by people who couldn’t read.
*(19वीं सदी के अंत तक, निर्माताओं ने अपने उत्पादों का प्रचार करने के लिए कैलेंडर का उपयोग किया, क्योंकि उन्हें वे लोग भी इस्तेमाल करते थे जो पढ़ नहीं सकते थे।)*
- Calendars often had pictures of gods, emperors, or kings, making the product seem trustworthy.
*(कैलेंडर पर अक्सर देवताओं, सम्राटों, या राजाओं की तस्वीरें होती थीं, जिससे उत्पाद को भरोसेमंद दिखाया जाता था।)*
- Indian manufacturers used advertisements to spread the nationalist message of "Swadeshi" – urging people to buy Indian-made products.
*(भारतीय निर्माताओं ने "स्वदेशी" का राष्ट्रवादी संदेश फैलाने के लिए विज्ञापनों का उपयोग किया – लोगों से भारतीय उत्पाद खरीदने की अपील की।)*
Conclusion
- The age of industries brought big technological changes and growth of factories.
*(उद्योगों के युग ने बड़े तकनीकी बदलाव और कारखानों की वृद्धि लाई।)*
- A new group of industrial workers was created during this time.
*(इस समय के दौरान एक नया औद्योगिक श्रमिक वर्ग बनाया गया।)*
- Even with factories, hand-made products and small businesses stayed important.
*(कारखानों के बावजूद, हस्तनिर्मित उत्पाद और छोटे व्यवसाय महत्वपूर्ण बने रहे।)*
- Small-scale production continued to be a part of the industrial world.
*(छोटे पैमाने पर उत्पादन औद्योगिक दुनिया का हिस्सा बना रहा।)*
Difficult Words:
1. Industrialists - उद्योगपति
2. Advertisement - विज्ञापन
3. Influence - प्रभाव
4. Nationalist - राष्ट्रवादी
5. Swadeshi - स्वदेशी
6. Technological - तकनीकी
7. Industrial - औद्योगिक
8. Landscape - परिदृश्य
9. Production - उत्पादन
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